Miljö och kvalitet

Utdrag ur Håbohus miljöpolicy

Vår inställning och insikt

Våra bostäder är en nödvändighet för ett fungerande samhälle då alla behöver någonstans att bo. Vi är medvetna om att vår verksamhet i vissa delar påverkar både den lokala och globala miljön negativt. Vi har ett ansvar att hålla en god boendemiljö gentemot våra hyresgäster, men också att inte försämra för kommande generationer att leva ett gott liv. Håbohus ska ta sitt ansvar och jobba mot ständigt minskande miljöpåverkan.

Håbohus Ambitioner

Håbohus har högre ambitioner inom miljöområdet än att bara följa miljölagstiftningen. Vi ska sträva efter att hela tiden minska vår miljöbelastning och ligga i framkant gällande miljöfrågor. Vårt miljöarbete ska vara en integrerade del i hela vår verksamhet, inte något som några i organisationen håller på med. Vi ska arbeta systematiskt med ständiga förbättringar som utgångspunkt för att hela tiden utveckla vårt miljöarbete. Ledstjärnor inom miljöarbetet ska vara:

  • Tydlig ansvarsfördelning inom organisationen
  • Tydliga rutiner för det löpande arbetet inom företaget
  • Tydliga mål för ständiga förbättringar
  • Tydliga rutiner för kontroll
  • Tydliga rutiner för rapportering och uppföljning

Detta gäller för miljöarbetet i Håbohus

Vi ska inte bara ha viljan, vi ska ha strukturen för att göra faktisk nytta. Miljöarbetet ska hela tiden vara aktuellt i Håbohus. Vi sätter tydliga mål om vad vi vill uppnå. Med tydliga rutiner för vi det enklare att göra rätt. Vår ansvarsfördelning är tydlig så alla vet vad man förväntas göra. För att stödja och förbättra har vi tydliga rutiner för att följa upp vår verksamhet, det är först när man märker ett problem som man kan åtgärda det. Miljöarbetet ska också på ett strukturerat sätt rapporteras till företagsledningen där ansvar och nödvändiga resurserna finns. Som redskap för denna metodik har vi ett aktivt systematiskt miljöarbete. Håbohus ska också vara diplomerade enligt miljöledningssystemet Svensk miljöbas.

 

Utdrag ur Håbohus kvalitetspolicy

Våra ambitioner

Håbohus är ett serviceföretag som ska ha hyresgästen i fokus. Vår vision är;

Ett tryggt boende i en trivsam miljö

Vi ska hålla en hög kvalitets- och effektivitetsnivå i vår förvaltning men också ligga i framkant när det gäller att utveckla våra produkter och tjänster. Vi ska arbeta systematiskt med ständiga förbättringar som utgångspunkt för att hela tiden utveckla vårt kvalitetsarbete. Ledstjärnor inom kvalitetsarbetet ska vara:

  • Tydligt fokus på kvalitet och service för hyresgästen
  • Tydlig ansvarsfördelning inom organisationen
  • Tydliga rutiner för det löpande arbetet inom företaget
  • Tydliga mål för ständiga förbättringar
  • Tydliga rutiner för ledning, styrning och beslutsfattande
  • Tydliga rutiner för rapportering, uppföljning och kontroll
  • Efterleva lagar och regler

Vi ska alltid komma ihåg att det viktigaste för en god kvalitet är en bra inställning hos personalen. Vår viktigaste uppgift i kvalitetsarbetet är därför att skapa en arbetsmiljö och stämning som gör att personalen drivs av att göra ett bra jobb, inte från rädslan av att göra fel. Med människan i fokus kommer man ibland i situationer som rutiner och regler inte täcker, då måste utrymme finnas för rimliga avsteg och även för att det blir fel ibland.

 

När vi gör fel ber vi om ursäkt, gör om, och gör rätt.